Wednesday, May 20, 2009

Tips mendapatkan makanan yang sihat dan seimbang

Bagaimana memastikan anda mendapat makanan sihat dan seimbang:
1. Fahami erti kalori dan tahap yang sesuai untuk anda mengikut umur, jantina, tinggi, berat dan aktiviti fizikal anda

2. Banyakkan pengambilan buah-buahan, sayur-sayuran, bijirin dan kekacang, sebaik-baiknya hasilan tempatan yang segar

3. Minum banyak air (75% kandungan badan adalah air) untuk mengelakkan dehidrasi di samping menyahkan toksin dan bahan kumuhan dalam badan terutamanya dari buah pinggang dan pundi-pundi kencing, dan mengelakkan penyakit buah pinggang dan batu karang

4. Kunyah makanan dengan sempurna bagi memastikan pengambilan zat yang maksima dari makanan yang dimakan

5. Hadkan pengambilan makanan bergula dan garam

6. Nikmati semua jenis makanan, tetapi dengan tidah berlebihan

1 comment:

  1. Wa'alaikummus Salam,

    wah exited betul saya bila awak email saya tentang ni, mesti la boleh kongsi dgn awak tentang perkara ni...

    Ha sebelum tu salam perkenal, saya duduk di Klang, Selangor. tak bekerja, suri rumah je, tp belum ada rezeki anak lagi...hehe
    okay awak pulak tinggal kat mane? keje ape? umur brape? adeh dah mcm polis pulak bnyk tanyakan..

    okay ni cerita ttg mcm mane saya turunkan berat badan saya,...tp sy masih dlm process utk capai berat badan ideal lg iaitu 62kg...;pe2 pun syukur alhamdulillah akhirnya berjaya juga sy turun berat badan..
    best tau...bile awak dah berjaya turun berat badan awak mesti nak kongsi-kongsi dgn ramaiiiiii org... hehe... dan keyakinan diri awak tuk berhadapan dgn sape2 pun akan bertambah... okay ni gambar saya...jeng jeng!!! hhehe



    Okay ape yang saya buat sampai jadi mcm ni kan? tp kan saya masih terus cuba tuk mencapai berat badan ideal...saya happy sgt2 sbb tidak perlu bersenam teruk2 dan tahan makan sampai nak pengsan....cume perlu gantikan makanan saya dgn MINUMAN NUTRISI.

    Ni menu harian saya:
    B.fast - ambik MINUMAN NUTRISI
    Lunch - makan nasi berlauk mcm biasa, tp kurangkan nasi lebih kan lauk
    Hi Tea - makan buah-buahan
    Dinner - ambik MINUMAN NUTRISI lagi skali..
    Alhamdulillah minum MINUMAN NUTRISI je, saya tak rasa lapar malah bertenaga lagi. awakk msti cuba berdiet dgn minuman nutrisi nie..sbb saya sendiri pun dah dapat hasil dalam masa 3bln..saya yakin awak pasti mendapat resultnya...dlu punya la ssh nk turunkan berat badan..selepas 10hari sy mencuba minuman nutrisi ternyata sy berjaya turun 3kg..sangatt teruja on that time sy kembali bersemangat utk turunkan berat badan sy until now....
    Okay nanti kte sambung crite lg lagi la...ada banyakk sharing ...tp masa xmengizinkan..kalo ada2 ape2 pertanyaan sudi la email sy lagi k sy boley guide awk samp awk brjaya turunkan berat badan awk....atau kalo sudi boley lah sms sy 012-6050803..

    thanks sudi email sy :)

    ReplyDelete