Thursday, October 1, 2009

Nasihat Online Untuk Masalah Kesihatan Anda


Di zaman serba moden dan pantas ini, masalah kesihatan telah menjadi agenda utama dan mempengaruhi pelbagai lapisan masyarakat tidak kira bangsa, umur atau jantina. Mahu atau tidak, kehidupan yang sihat perlu diutamakan bagi mengelakkan masalah di kemudian hari.

Dengan adanya teknologi internet, pelbagai maklumat tidak kira apa jua bentuk sekalipun mampu dikongsi tidak kira dalam apa jua bahasa dan di mana jua pelusuk dunia kita berada.
Maklumat kesihatan juga kini berada di hujung jari anda dengan adanya laman-laman online yang berkongsi maklumat tersebut. Meskipun begitu, anda perlu pastikan nasihat-nasihat tersebut diberikan oleh pakar dan sebagai rujukan anda sahaja. Sebarang masalah khusus anda perlu dirujuk kepada doktor peribadi atau doktor keluarga anda untuk maklumat yang lebih tepat. Pautan atau link ke laman-laman tersebut ada di dalam artikel ini dan anda boleh berkunjung ke sana dengan mengklik nama laman tersebut dengan warna berlainan di dalam artikel ini.

Beberapa jenis penyakit atau masalah kesihatan utama yang dihadapi masyarakat masakini termasuklah masalah jantung, diabetes atau kencing manis dan tekanan.

1. Penyakit Jantung
Jantung adalah bahagian tubuh kita berupa otot yang mengepam darah ke seluruh tubuh kita dengan kadar 60 hingga 100 kali seminit atau lebih kurang 100 ribu denyutan setiap hari. Sebarang penyakit atau kekurangan boleh menyebabkan sistemnya terganggu sama ada dengan denyutan yang tetlalu cepat, terlalu perlahan atau berhenti serta-merta.

Menurut Laman Web Kementerian Kesihatan, penyakit ini adalah merupakan pembunuh nombor satu di Malaysia. Pelbagai komplikasi termasuk penyakit yang menyerang arteri yang dipanggil "coronary artery disease" atau "atherosclerosis". Untuk mengelakkan penyakit sebegini, doktor menyarankan pengambilan pemakanan yang rendah lemak dan rendah sodium (garam), serta senaman yang kerap.

Anda boleh dapatkan gambaran menerusi visual tentang pelbagai komplikasi penyakit jantung dan pelbagai komplikasi yang lain di Laman American Heart Association. Anda juga boleh menggunakan anggaran risiko serangan jantung kepada anda di Laman National Cholesterol Education Program. Anggaran dalam tempoh 10 tahun ini dibuat berdasarkan faktor-faktor seperti umur, jantina, tahap kolesterol, tekanan darah dan gaya hidup anda (sama ada merokok atau tidak)

2. Diabetes
Tubuh kita memerlukan gula sebagai sumber tenaga. Namun begitu, apabila tubuh kita tidak lagi dapat mengawal paras gula dalam tubuh kita, maka kita akan berdepan dengan masalah diabetes yang mengakibatkan gejala-gejala seperti risiko serangan jantung yang lebih tinggi, masalah penglihatan (mungkin mengakibatkan buta), masalah buah pinggang, penyakit gusi dan pelbagai komplikasi kesihatan yang lain.

Antara tanda-tanda umum penyakit ini adalah kerap buang air kecil dan keletihan. Meskipun tiada penawar untuk penyakit ini, namun inya boleh dikawal dengan pengambilan ubat tertentu dan mengawal pemakanan anda.

Sebagaimana serangan jantung, penyakit diabetes boleh dielakkan dengan membiasakan aktiviti senaman sebelum terlambat. Penyakit diabetes boleh menyerang sesiapa sahaja, tanpa mengira faktor umur. Di Malaysia contohnya, semakin ramai golongan muda yang diserang penyakit diabetes ini. Menurut statistik Persatuan Diabetes Malaysia, 1.2 juta rakyat Malaysia telah mengidap diabetes.

Maklumat lanjut tentang diabetes termasuk ciri-ciri, cara mengubati dan tip-tip pencegahan penyakit ini doleh anda dapati di laman web BBC Health. Anda juga boleh cuba membuat anggaran risiko jangkitan diabetes kepada anda berdasarkan jantina, umur, ketinggian, berat, tabiat pemakanan, gaya hidup (sama ada merokok dan mengambil alkohol), kekerapan bersenam dan sejarah pengidapan diabetes dalam keluarga anda.


3. Kemurungan (Depression)
Walaupun penyakit ini tidak seteruk serangan jantung atau diabetes, namun penyakit ini boleh mengakibatkan penderitaan kepada mengidapnya dan dikhuatiri boleh membawa kepada percubaan membunuh diri akibat tekanan yang melampau. Anda boleh dapatkan maklumat lanjut tentang penyakit ini di laman Malaysian Psychiatric Association. termasuk tanda-tanda, punca, pengubatan dan menjalani hidup apabila anda berdepan dengan masalah ini. Maklumat tentang remaja yang berdepan dengan masalah ini boleh didapati di laman About-depression

2 comments:

  1. jom jalani hidup dgn lebih sihat bersama 4life..

    ReplyDelete
  2. perkongsian yang sangat menarik admin..tq for sharing..

    ReplyDelete